Så fruktansvärt starkt

by

Det är hemskt att komma på sig själv sitta och oroa sig. Oroa sig för att OS är slut om två dagar. Hur ska livet kunna fortsätta nu? Kommer jag kunna stiga upp på måndagmorgon? Hur ska jag spendera mina kvällar? Mina nätter? Jag måste försöka förtränga min brutala ångest – det är trots allt två dagar kvar. Njuta nu – oroa sig sedan.

***

Kan inte släppa gårdagens fantastiska OS-guld. Curling må vara en idrott som dyker upp en gång var fjärde år, men det spelar ingen roll. Finalen mellan Sverige och Kanada inatt var en gastkramning utan dess like. Svenskorna var uträknade, bortspelade, tillintetgjorda, ja kalla det vad ni vill. De reste sig på nio, briljerade i extraomgången och spelade hem ett olympiskt guld till Sverige. I Kanada, mot Kanada. Så ofattbart starkt. Vid fyratiden dunkades det i golv i mitt hus. Folk slog i väggar och dova skrik hördes. Jag stod upp i soffan och gormade ikapp med Katarina Hultling, Elisabet Gustafsson och Annika Greder Duncan. Till en curlingfinal klockan 04.00 en fredagnatt.

***

Av någon anledning hoppades jag, bara lite, lite, på att de svenska skridskoherrarna skulle överraska. Men Holland blev alldeles för svåra i lagtävlingen. Det kunde inte ens suveräna Peter Anberg och Jasmin Krohn göra något åt.

***

* Gillis Grafström, konståkning, 1924 och 1928.

* Tomas Gustafson, skridskor 5 000 meter, 1984 och 1988.

* Herrstafett längdskidor 1984 och 1988. Laget var till tre fjärdedelar detsamma båda åren: Thomas Wassberg, Benny Kohlberg, Jan Ottosson och Gunde Svan vann 1984 och Ottosson, Wassberg, Svan och Torgny Mogren 1988.

Och så Lag Anette Norberg då. Där har ni de svenskar som lyckats försvara ett OS-guld. Det är nu man börjar inse hur stort gårdagens guld faktiskt är.

***

Underbara kommentarer från er läsare. Fortsätt så. Personlig favorit just nu, levererad av ”Molly”:

”Apropå Blomqvist. Det här var nån gång på 90-talet. Carola hade lite otippat en spelning på KB i Malmö. Roger var där, och även en tjej som jag kände lite grann, och hon fick mottaga följande komplimang från Roger: ”Hon är vacker, Carola. Men inte lika vacker som du!”
Jag tänker alltid på det när jag hör Roger Blomqvist.”

Det är sådan här kuriosa som får Sidled att fullständigt gå i taket.

***

Vilket legendariskt guldjubel! Man kan lita på Radiosporten.

***

Jag tippade elva medaljer inför spelen i Vancouver. Lenander sju. Vi har nio just nu. De sista dagarna av OS handlar om så mycket mer än bara idrott…

Ett svar to “Så fruktansvärt starkt”

  1. Mattias S Says:

    Det värsta så här i avrudningen av OS är att det inte är lika mycket som händer hela tiden. Folk har åkt hem, färre tävlingar att engagera sig i, färre saker att se fram emot. Allt känns så avslaget på något vis. Så även om OS inte är över så är det bästa med OS redan över… 😦

Lämna en kommentar