Tankar inför sista dagen

by

Det är i sådana här lägen som jag brukar säga att ”oj, vad tiden går fort”. Att det känns som att OS i Vancouver nyss började. Men jag kan inte göra det. För en gång skull tycker jag att mästerskapen flytit på i ”normal” takt. Men visst hade jag önskat att det vore längre. Tomheten som började smyga sig på redan i torsdags har nu exploderat och tagit över min kropp. Hur kommer det kännas när jag vaknar upp imorgonbitti? Vad gör jag imorgonkväll? Var ska jag hitta min livsglädje? Snabbt kommer studion i Vancouver att monteras ner och innan vi vet ordet av så sitter Popsen, Krönikör Karlsson, Ola Bränholm och resten av gänget på ett slaffsigt flyg med destination Arlanda. Men de, liksom vi, får försöka förtränga de deprimerande känslorna och istället minnas tillbaka på en fantastisk idrottsresa. Det är så vi kommer lyckas gå vidare.

***

Nu sitter jag och sprider min ångest till alla er läsare där ute. Det var givetvis inte meningen. Vi har ju faktiskt ännu en OS-dag framför oss – och inte vilken OS-dag som helst. Ishockeyfinalen mellan Kanada och USA ska avgöras och så har vi ju såklart en fantastisk femmil att ta del av. Vågar man hoppas på en drömavslutning av de svenska herrarna? En trippel? Eller i varje fall en dubbel? Okej, jag är beredd att ta bara en medalj. Ett brons?

***

”Käppakrig-finalen” blir ju givetvis en höjdare. Kanada mot USA på bästa sändningstid och med en hemmapublik som kommer att vara fullständigt galna. USA har i och för sig, sammantaget, imponerat mest av de båda lagen, men jag är redo att ge mig ut i stora backhoppningsbacken om Kanada får stryk ikväll. Visar Kanada upp 45 procent av det man levererade mot Ryssland så vinner de enkelt. Det enda som kan hindra är den brutala hemmapressen.

***

Masstart på en femmil? Nej, jag håller med er. Det är ett fullkomligt idiotiskt beslut. Istället för den ovissa dramatiken där det kan dyka upp åkare lite här och där som plötsligt tar över ledningen, så kommer vi nu antagligen få sitta och vänta fyra mil innan ens någon uns av drama kommer att utspela sig. ”De som bestämmer” vill locka fler tittare och tror att masstart är medicinen. Jag tror att de har fel.

***

Nattens konståkningsuppvisning var fantastisk! Vilken konst! Vilken kärlek! Vilken passion! Musiken, rörelserna, publikens entusiasm. För mig är faktiskt konståkningen de olympiska spelens absoluta höjdpunkt.

***

Ni minns väl lördagens ”Sidled på vift”? Där Pileby flaggade för ett silver för André Myhrer i herrarnas slalom? Det blev ett brons. Ikväll jagar jag revansch. Mitt OS-tips på elva svenska medaljer är bara en ”metallplatta” bort. Fixar Johan Olsson den?

***

Det känns så underbart härligt att Anders Södergren får gå in i den här femmilen utan någon som helst press. Han har sitt OS-guld redan. Med alla problem han har haft, och så går han in och åker så bra som han gjort under de här spelen..det är inget annat än bragdartat. Jag vet att det inte är särskilt realistiskt, men tänk om…tänk om Söderhamns slitvarg får avsluta sin OS-karriär med ett individuellt olympiskt guld… Inte ett öga torrt.

***

Sista dagen och fortfarande har inte Pops fixat fram svaret på varför Björn Becksmo utbrast ”Come fly with me” inför Adam Malysz sista hopp i backhoppningstävlingen. Han lovade ju att kolla upp det i torsdagens ”uppvärmning” på svt.se. Skänker du oss klarhet i dag, André? Jag tror det!

***

Bland mycket annat tar Sidled med sig en alldeles speciell låt från de olympiska spelen i Vancouver. Förra lördagen landade Sidledsredaktionen framför Melodifestivalen under några fantastiska minuter. Sedan dess har Sidled fått sin alldeles egna OS-låt. Svenska folket må ha dålig smak, men vi finns där och stöttar dig, Getty Domein! Fullkomligt genial låt.

***

Ni är många som efter den här kvällen lägger in datorn i förrådet och lämnar OS bakom er för den här gången. Men vi vill be er att vänta några dagar. Sidleds framtid är ännu oklar, men klart är att någon sorts summering i videoform kommer att levereras under måndagen eller kanske tisdagen. Och den vill ni väl inte missa?

***

Som sagt. Vi tar inte farväl ännu. Den sista OS-dagen har ju inte inletts och dagens på ”Sidled på vift” har ju inte producerats och publicerats. Vi finns med er hela vägen in i mål och lite därtill. Se nu till att ta rygg! Och förhoppningsvis får vi tillsammans fira en sista svensk medalj lite senare ikväll – håll nu tummarna.

Lämna en kommentar